Gátolhatja a rák egyik legveszélyesebb típusának, a vastagbélráknak a kialakulását a joghurtfogyasztás – állítja egy nemrég megjelent tanulmány, amely több mint 150 000 résztvevő adatait elemezte. Schmidt Zsófia dietetikus, sportspecifikus dietetikai szakember szerint a joghurtnak valóban számos jótékony hatása van, de önmagában nem csodaszer, és egészségünk megőrzése érdekében számtalan más tényezőt is figyelembe kell venni a táplálkozás során.
Világszerte nő a vastagbélrákos betegek száma, ráadásul sajnos egyre több a fiatal érintett: egy 2023-as tanulmány szerint az utóbbi években az 55 év alatti korosztályban az esetek előfordulása mintegy megduplázódott. Az aggasztó tendencia miatt sokakban felmerül a kérdés, hogyan lehetne hatékonyan megelőzni a betegség kialakulását - írja az origo.hu.
A probléma kezelése összetett megoldásokat igényel, újabb bizonyítékok azonban arra utalnak, hogy a joghurt rendszeres fogyasztása védelmet nyújthat a vastagbélrák bizonyos agresszív formáival szemben, mégpedig úgy, hogy kedvezően befolyásolja a bél mikrobiomját, azaz a bélben élő természetes baktériumközösséget.
A mikrobiom egyensúlyának fenntartása a rákmegelőzés mellett számos súlyos egészségügyi probléma kockázatát is csökkentheti, legyen szó elhízásról, cukorbetegségről, ételintoleranciáról, szív- és érrendszeri betegségekről, hormonális zavarokról, irritábilis bél szindrómáról, gyulladásos bélbetegségek kialakulásáról vagy éppen az immunrendszer egészséges működésének fenntartásáról
– mondta az Origónak Schmidt Zsófia.
A joghurtok hatását vizsgáló tanulmány és annak eredményei
A kényes egyensúly fenntartásához számos baktériumtörzs (például Lactobacillus bulgaricus és Streptococcus thermophilus) jelenléte nélkülözhetetlen, amelyek többsége megtalálható a joghurtokban is.
A Gut Microbes szakfolyóiratban publikált új tanulmány szerint a heti két vagy annál több adag joghurtot fogyasztók körében kisebb valószínűséggel alakult ki a vastagbélrák egyik agresszívebb típusa.
Ez a fajta daganat a vastagbél jobb falánál szokott megjelenni, és az érintettek túlélési esélye alacsonyabb, mint a bal oldalon kialakuló változat esetében.
A kutatás során több mint 150 000 résztvevő adatait elemezték, akiket évtizedeken át követtek nyomon. Az eredmények arra utalnak, hogy a tartós joghurtfogyasztás kedvezően befolyásolhatja a mikrobiom összetételét, így bizonyos rákfajták ellen is védelmet nyújthat. A kutatók kétévente rögzítették, hogy a résztvevők milyen gyakran fogyasztottak joghurtot, továbbá megvizsgálták a bifidobaktériumok (egy, a joghurtban szintén előforduló baktériumtípus) mennyiségét azon 3 079 ember daganatszövetében, akiknél vastagbélrákot diagnosztizáltak a vizsgálat ideje alatt.
Bár a joghurtfogyasztás nem csökkentette közvetlenül valamennyi vastagbélráktípus kockázatát, azoknál, akik hetente legalább két adaggal fogyasztottak belőle, kisebb valószínűséggel alakult ki az úgynevezett „bifidobaktérium-pozitív proximális vastagbélrák”. Ez a daganattípus a bél jobb oldalán fordul elő, és az egyik legalacsonyabb túlélési aránnyal jellemezhető.
A joghurt tényleg segít, de önmagában nem csodaszer
A tanulmány szerzői szerint a rák kockázatának mérséklésében kulcsszerepet játszik az élőflórás joghurt mikrobiom-módosító hatása, amely elősegíti a baktériumközösség egészséges egyensúlyának fennmaradását. A joghurtban található probiotikumok növelhetik a bélflóra sokféleségét, ezáltal csökkenthetik a gyulladások mértékét és a rákkeltő anyagok (karcinogének) szintjét is. Emellett gyulladáscsökkentő hatást gyakorolhatnak a bél nyálkahártyasejtjeire, illetve javíthatják a bélnyálkahártya áteresztőképességét szabályozó bélgát funkcióját, ami szintén szerepet játszhat a daganatok kialakulásának megelőzésében.
Az eredményeket látva tehát tagadhatatlan, hogy a joghurt védelmet nyújt az egészségünk számára, Schmidt Zsófia ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy nem szabad minden problémánkat megoldó csodaszerként tekinteni rá,
fogyasztása valóban előnyös, de mellette a megfelelő étrend elengedhetetlen a mikrobiom egyensúly fenntartása érdekében.
„A mikrobiom rendkívül összetett, valóságos ökoszisztéma, a testünkben élő mikróbák – baktériumok, vírusok és gombák összessége, és minden baktériumtörzsnek megvan a maga feladata. Ezt az egyedi életközösséget kizárólag változatos étkezéssel lehet fenntartani. Figyelmet kell fordítani többek között a teljes kiőrlésű termékekben található emészthetetlen élelmi rostokra, valamint a friss gyümölcsök és zöldségek rendszeres fogyasztására is. A prebiotikumok olyan emészthetetlen rostok, amelyeket a szervezetünk nem tud lebontani, és a bélben élő jótékony baktériumok számára értékes táplálékul szolgálnak” – mondta a dietetikus. Hozzátette: a fermentált (savanyított) termékek révén olyan anyagokhoz is hozzájuthatunk, amelyek támogatják a bélrendszer egészséges működéséhez nélkülözhetetlen baktériumokat.
A joghurt természetesen nem mindenki számára javasolt.
Ha például tejfehérje-allergiánk van, akkor mindenképpen ki kell iktatnunk az étrendünkből
– hívta fel a figyelmet Schmidt Zsófia.
Milyen joghurtot válasszunk?
A dietetikus azt tanácsolja, hogy kerüljük a boltokban kapható ízesített joghurtokat. Ahogyan más esetekben is, itt is a házilag készült változatok a nyerők.
A natúr joghurtokat részesítsük előnyben, és hagyjuk el a cukrozott, aromákkal, adalékanyagokkal dúsított termékeket. A legjobb megoldás az, ha otthon készítjük el a joghurtot, majd utólag friss gyümölcsöt adunk hozzá. Ezzel biztosítani tudjuk szervezetünk számára egy étkezéssel a pro-és prebiotikumokat is
– magyarázta Schmidt Zsófia.
A gyermekeknél változó, hogy mikortól érdemes bevezetni a joghurtot az étrendbe. A szakértő szerint azonban az anyatej tartalmaz úgynevezett Galakto-oligoszacharidokat, amik értékes prebiotikumok, így segíti és támogatja a babák egészséges bélflórájának kialakulását.
Az életmód és a táplálkozás szerepe szintén megkérdőjelezhetetlen fontosságú a betegség megelőzésében.
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat! Értesüljön időben a legfontosabb ukrajnai és kárpátaljai hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Twitteren vagy iratkozzon fel Google News csatornánkra!
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke