Egy új kutatás szerint tovább bővülhet az egészségünkre pozitívan ható, ún. szuperélelmiszerek listája. A szőlő jótékony hatása nemcsak az ereinkre és agyunkra, hanem a bőrre, szemre és a bélrendszerre is kiterjed.
Egy új, lektorált kutatás szerint a szőlő méltán sorolható a modern szuperélelmiszerek közé. A Journal of Agriculture and Food Chemistry című szaklapban megjelent tanulmány részletesen bemutatja, miért számít a friss szőlő nemcsak egészségesnek, hanem különösen értékes tápláléknak. A szakcikk szerzője, Dr. John M. Pezzuto, a rezveratrol és a rákkutatás elismert szakértője szerint a szőlő jótékony hatása tudományos bizonyítékokkal igazolható - írja az origo.hu.
A szőlő jótékony hatása: miért számít szuperélelmiszernek?
Bár a „szuperélelmiszer” kifejezésnek nincs hivatalos definíciója, általában olyan természetes eredetű ételeket értünk alatta, amelyek különösen gazdagok jótékony hatású vegyületekben. Ezek az élelmiszerek gyakran a mediterrán étrend részét képezik, és erősen befolyásolhatják a szervezet működését. Dr. Pezzuto szerint a szakemberek gyakran alábecsülik a szőlő egészségvédő hatását más gyümölcsökhöz képest, pedig a benne található vegyületek és kedvező élettani hatásai miatt nagyobb figyelmet érdemelne.
Több mint 1600 hasznos vegyület egyetlen gyümölcsben
A szőlő
több mint 1600 biológiailag aktív anyagot tartalmaz,
köztük antioxidánsokat és polifenolokat, például flavonoidokat, antociánokat, rezveratrolt és fenolsavakat. Ezek az anyagok segítenek megvédeni a sejteket, csökkentik a gyulladást, és lassítják az öregedést. A kutatások szerint nem egyetlen vegyület felelős a szőlő hatásaiért, hanem ezek az összetevők együtt védik a szervezetet.
Pontosan mire is hat a szőlő?
Több mint hatvan klinikai vizsgálat igazolta, hogy a szőlő rendszeres fogyasztása javítja a kardiovaszkuláris egészséget; elősegíti az erek ellazulását, támogatja az egészséges véráramlást és segíthet a koleszterinszint szabályozásában is. Emellett az agy működését is serkenti, támogatja a kognitív funkciókat, védi a bőrt az UV-sugárzás ellen, és jótékony hatással van a bélflórára is.
Egyes kutatások szerint a szőlő még a szem egészségének is jót tesz, mivel segíthet növelni a makula – vagyis az éleslátásért felelős terület – védelméért felelős pigmentek sűrűségét.
A szőlő génszintű folyamatokat is befolyásolhat
A szőlő hatása nemcsak a sejtek, hanem a gének szintjén is kimutatható. A nutrigenomika – vagyis az élelmiszerek és a génműködés kapcsolatát vizsgáló tudomány – szerint a szőlő fogyasztása pozitívan befolyásolhatja a génexpressziót, ezáltal elősegítheti az egészséges testi folyamatokat.
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat! Értesüljön időben a legfontosabb ukrajnai és kárpátaljai hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Twitteren vagy iratkozzon fel Google News csatornánkra!
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke