Sokkoló dolog derült ki ezekről az élelmiszerekről, kerülje a fogyasztásukat!
Sokkoló dolog derült ki ezekről az élelmiszerekről, kerülje a fogyasztásukat!
 / Mozaik
Állítsd be, hogy a Kárpátinfo az elsők között legyen a Google híreiben

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása nemcsak egészségtelen, hanem fel is gyorsíthatja a test biológiai öregedését.

Hirdetés

A The American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban publikált kutatás során a szakemberek a Moli-sani tanulmány adatait elemezték, amely több mint 22 ezer résztvevő egészségügyi információit tartalmazza. A vizsgálat során vérmintákat elemeztek, és mintegy 30 biomarker segítségével próbálták meghatározni a résztvevők biológiai életkorát. Ez az érték nem csupán a születési dátum alapján becsült kor, hanem a szervezet valódi állapotát tükrözi, figyelembe véve a szervek és szövetek egészségi állapotát is. A kutatás eredményei szerint azok, akik nagyobb mennyiségben fogyasztottak ultrafeldolgozott élelmiszereket, biológiailag idősebbnek bizonyultak, mint amennyit tényleges életkoruk indokolt volna - írja az origo.hu.

Mit nevezünk ultrafeldolgozott élelmiszereknek?

A kutatók részletes kérdőívek segítségével vizsgálták a résztvevők étkezési szokásait, különös tekintettel az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztásának gyakoriságára és mennyiségére. Ebbe a kategóriába tartoznak azok a termékek, amelyeket részben vagy teljesen olyan összetevőkből állítanak elő, amelyek a háztartásokban nem jellemzőek, például hidrolizált fehérjék, maltodextrinek vagy hidrogénezett zsírok. Emellett gyakran tartalmaznak különféle adalékanyagokat, mint például színezékek, tartósítószerek, antioxidánsok, csomósodást gátló anyagok, ízfokozók és édesítőszerek.

Nemcsak a csomagolt édességek és üdítőitalok tartoznak ide, hanem olyan mindennapi termékek is, mint az előrecsomagolt kenyerek, bizonyos reggelizőpelyhek, gyümölcsjoghurtok és húshelyettesítő ételek.

A szervezet „belső órája”

A biológiai öregedés a test belső órájaként is felfogható, amely gyorsabban vagy lassabban működhet a naptári évekhez képest. Ez a mutató a szervezet tényleges állapotát tükrözi, beleértve a sejtek épségét, a szervek működését és az élettani folyamatok hatékonyságát.

A kutatók szerint az ultrafeldolgozott élelmiszerek túlzott fogyasztása nemcsak a betegségek kockázatát növeli, hanem a biológiai órát is felgyorsítja, ezzel előidézve a test gyorsabb öregedését.

Az élelmiszer-feldolgozás rejtett kockázatai

A kutatást végző szakértők hangsúlyozzák, hogy bár a pontos mechanizmusok még nem teljesen ismertek, egyértelműen látszik, hogy a feldolgozási eljárások jelentős hatással lehetnek a szervezetre. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek jellemzően nagy mennyiségben tartalmaznak cukrot, sót, valamint telített és transzzsírokat, miközben a feldolgozás során csökkenhet rost- és tápanyagtartalmuk.

Ez a változás számos élettani folyamatot befolyásol, például a cukoranyagcserét és a bélflóra egyensúlyát. További problémát jelent, hogy ezek a termékek gyakran műanyag csomagolásban kerülnek forgalomba, amelyből potenciálisan káros anyagok oldódhatnak ki a fogyasztás során.

Újragondolt étrendi irányelvek

„Eredményeink ismételten rámutatnak arra, hogy az étrendi ajánlásokban nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítására” – nyilatkozta Licia Iacoviello, a kutatás egyik szakértője.

Még a tápanyagokban gazdag, de iparilag erősen feldolgozott termékek esetében is felmerül a kérdés, hogy a magas feldolgozottsági szint miatt egészségkárosító hatásuk lehet.

Éppen ezért a szakértők szerint az étrend összeállításakor nemcsak az összetevőkre, hanem az élelmiszerek feldolgozási módjára és mértékére is fokozott figyelmet kell fordítani.


 

Iratkozzon fel a Kárpátinfo.net csatornáira: 
Facebook, Instagram, Twitter, Telegram 
Olvassa a Kárpátinfo.net híreit a Google News oldalon.

Forrás