Milliók halnak bele a szívbetegségbe, amit meg lehetne előzni
Milliók halnak bele a szívbetegségbe, amit meg lehetne előzni
 / Mozaik
Állítsd be, hogy a Kárpátinfo az elsők között legyen a Google híreiben

Tudjuk, hogy a túl sok só fogyasztása megemeli a vérnyomást, miközben szív- és érrendszeri problémákhoz vezethet. Egy újonnan publikált tanulmány ezt az összefüggést közegészségügyi üzenetként, világos és egyértelmű formában számszerűsítette: a megoldás mindössze egy gramm sóban rejlik.

Hirdetés

A BMJ Nutrition, Prevention & Health című folyóiratban publikált tanulmányban a kutatók a kínai felnőttek egészségügyi adatait vizsgálva úgy becsülik, hogy a napi sófogyasztás mindössze egy grammos csökkentése elegendő ahhoz, hogy kilencmillió stroke és szívroham legyen megelőzhető 2030-ig. Mivel ezek közül mintegy négymillió eset valószínűleg halálos kimenetellel járna, ez az egyszerű, „egy gramm só” intézkedés rengeteg életet menthet meg - írja az origo.hu.

A szakemberek a legfrissebb statisztikákat gyűjtötték össze a lakosság méretéről, a sófogyasztásról, a vérnyomásról és a betegségek arányáról. Kiderült, hogy Kínában az átlagos napi sófogyasztás tizenegy gramm, ami jóval meghaladja az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által ajánlott öt grammot.

A sóbevitel csökkentésének egészségügyi hatásaira vonatkozó korábbi becslések elavult vagy más módon megbízhatatlan adatforrásokat használtak, és nem vették figyelembe a sócsökkentés több éven át tartó, a vérnyomásra gyakorolt hosszabb távú hatását – mondták a kutatók a ScienceAlert online tudományos portálnak.

A kutatók az egy grammos csökkentés mellett két másik forgatókönyvet is vizsgáltak:

Hirdetés
  • a napi 3,2 grammos csökkentést (ami 30 százalékos csökkenést jelent az átlaghoz képest) 2025-ig, valamint
  • a sófogyasztás csökkentését az ajánlott napi 5 grammra 2030-ig.

Mindössze egy gramm só lehet a titok nyitja

Az új kutatások szerint ha ezeket a célokat elérjük, akkor a szisztolés vérnyomás becsült csökkenése miatt akár kétszer annyi szív- és érrendszeri betegséggel összefüggő haláleset is megelőzhető lehet. A szakemberek azonban hangsúlyozzák, hogy a sócsökkentésnek több éven keresztül következetesnek kell maradnia.

Más kísérletek folyamatban vannak vagy nemrég fejeződtek be: ezek az alacsony nátrium-, magas káliumtartalmú sópótlókkal, egészségneveléssel és az éttermi beavatkozásokkal vannak kapcsolatban, amelyek közül néhány már ígéretes eredményeket mutatott

– írják a kutatók, kiemelve, hogy a halálesetek negyven százalékát a szív- és érrendszeri betegségek okozzák Kínában, és az urbanizáció, valamint az ezzel járó, feldolgozott és elvitelre szánt ételek fogyasztásának növekedése az egyik fő tényezőnek számít.

Bár a tanulmány szerzői csak a szív- és érrendszeri megbetegedések lehetséges csökkenését vizsgálták, eredményeik mégis azt sugallják, hogy a sófogyasztás csökkentése számos más előnnyel is járna. A túl sok sót például bizonyos ráktípusokkal és különböző veseproblémákkal is összefüggésbe hozták már, így csak nyerhetünk azzal, ha arányos mértékben spórolunk vele.

Hirdetés

 


Iratkozzon fel a Kárpátinfo.net csatornáira: 
Facebook, Instagram, Twitter, Telegram

Olvassa a Kárpátinfo.net híreit a Google News oldalon.


Forrás