Egyre több bizonyíték utal arra, hogy már napi egy kanál olívaolaj fogyasztása komoly egészségügyi előnnyel járhat. Egy új amerikai tanulmány szerint többek között védhet a demencia ellen is.
Az olívaolaj a mediterrán étrend elmaradhatatlan tartozéka, és több tanulmány szerint is hozzájárul az egészség hosszú távú megőrzéséhez - írja az origo.hu.
"Általában azok az emberek, akik főzéshez vagy öntetként használják az olívaolajat, minőségibb étrendet követnek, de érdekes módon azt találtuk, hogy az összefüggés ettől a tényezőtől függetlenül is fennáll” mondta Anne-Julie Tessier, a Harvard Egyetem táplálkozástudományi szakértője a Healthline egészségügyi portálnak.
Tessier és munkatársai az 1970-es és 1980-as évekből származó, ápolókra és egészségügyi szakemberekre vonatkozó felmérések eredményeit kombinálták. Az olívaolajjal kapcsolatos kérdések először 1990-ben jelentek meg a kérdőívekben, ekkor a válaszolók egyike sem szenvedett szívbetegségben vagy rákban. Az ezt követő években a 92 383 kiválasztott résztvevő közül 4 751-en haltak meg demenciával összefüggő okok miatt.
A kutatók megállapították, hogy azoknál a felnőtteknél, akik rendszeresen több mint 7 gramm olívaolajat fogyasztottak naponta (körülbelül fél evőkanálnyit), 28 százalékkal kisebb volt a demenciával összefüggő betegségekben való halálozás valószínűsége azokhoz képest, akik egyáltalán nem vagy csak ritkán ettek olívaolajat.
Miért véd a demenciától az olívaolaj?
"Az olívaolaj gyulladáscsökkentő és neuroprotektív hatást fejthet ki, mert nagy mennyiségben tartalmaz egyszeresen telítetlen zsírsavakat és más antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező vegyületeket, például E-vitamint és polifenolokat” - magyarázza Tessier és csapata tanulmányában.
Állatkísérletek azt sugallják, hogy bizonyos zsírtípusok, például az olívaolajban található egyszeresen telítetlen zsírsavak egészségvédő hatásúak lehetnek, a polifenolok pedig segíthetnek megelőzni az Alzheimer-kórral összefüggésbe hozható amiloid-lerakódásokat.
A jótékony hatásokért tehát nem egyetlen összetevő, hanem több különböző vegyület kombinációja a felelős,
mutatott rá egy 2023-as cikkben Robby Berman idegkutató.
Bár a mostani tanulmányban csak egyféle etnikumba és társadalmi csoportba tartozó résztvevőket vizsgáltak, a korábbi kutatások is arra utalnak, hogy az olívaolajat rendszeresen fogyasztók 30 százalékkal kisebb eséllyel halnak meg valamilyen neurodegeneratív betegségben.
Mivel a demencia aránya világszerte folyamatosan növekszik, és jelen pillanatban nincs gyógymód rá, az étrend, valamint a fizikai és szellemi aktivitás az egyedüli, amivel védekezhetünk a kognitív leépüléssel járó kór ellen.
Iratkozz fel a Kárpátinfo.net csatornáira: Facebook, Instagram, Twitter, Telegram, Google Hírek
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke