Egy nagyszabású kutatás szerint az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása összefügghet a magasabb halálozási kockázattal. A legnagyobb veszélyt az olyan adalékanyagok jelentik, mint például az édesítőszerek, a színezékek és az ízfokozók.
A brit kutatók közel 187 ezer, 40 és 75 év közötti ember étrendjét és egészségét vizsgálták több mint egy évtizeden át. Az eredményeket az eClinicalMedicine folyóirat közölte. A résztvevők részletes étkezési naplókat vezettek, ezek alapján a szakemberek feltérképezték, milyen arányban szerepeltek az étrendben az ultrafeldolgozott élelmiszerek és az adalékanyagok. A vizsgálat során több mint ötven összetevőt azonosítottak, köztük ételízesítőket, színezékeket, édesítőszereket és különféle cukrokat - írja az origo.hu.
Minél több adalékanyag, annál nagyobb a veszély
A kutatás egyértelmű kapcsolatot mutatott ki az ultrafeldolgozott ételek aránya és a halálozás között. Már akkor is nőtt a kockázat, ha az étrend 18 százalékát ezek a termékek tették ki. 30 százaléknál 6, 40 százaléknál 14, 50 százaléknál pedig 19 százalékos emelkedést mértek.
A részletes elemzés szerint különösen kockázatosnak bizonyultak:
- Az ételízesítők: minél több volt belőlük az étrendben, annál nagyobb lett a halálozás kockázata.
- A színezékek: ha az elfogyasztott ételek ötödében megtalálhatók, 24 százalékkal nő a kockázat.
- A mesterséges édesítőszerek: többek között a szacharin, a szukralóz vagy az aceszulfám is veszélyesnek bizonyultak.
- Bizonyos cukorfajták: ilyen a fruktóz és a maltodextrin, amelyek szintén emelték a kockázatot.
Egyetlen adalékanyag-csoport számított kivételnek: a zselésítők valamiért alacsonyabb halálozási kockázattal jártak együtt.
Mit érdemes akkor enni, és mit kerüljünk?
A kutatás megfigyelésen alapult, így nem bizonyítja, hogy közvetlenül az ultrafeldolgozott élelmiszerek okozzák a korai halált. A kutatók számos tényezőt – például életkort, dohányzást, testtömegindexet vagy alkoholfogyasztást – figyelembe vettek, de a torzító hatások így sem zárhatók ki teljesen. Szakértők szerint mégis érdemes visszafogni az ultrafeldolgozott ételek fogyasztását.
A Mayo Klinika és az Amerikai Szívtársaság azt tanácsolja, inkább
- zöldségekből,
- gyümölcsökből,
- teljes kiőrlésű gabonákból,
- hüvelyesekből,
- magvakból
- és sovány fehérjékből álljon a napi étrend.
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Orosz-ukrán háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke