Magas a vérnyomásod? Ezekre a vitaminokra nagy szükséged lehet a szakértők szerint
Magas a vérnyomásod? Ezekre a vitaminokra nagy szükséged lehet a szakértők szerint
 / Mozaik
Állítsd be, hogy a Kárpátinfo az elsők között legyen a Google híreiben

Tudtad, hogy a statisztikák szerint nagyjából minden harmadik felnőttnek magas a vérnyomása? Ami pedig különösen ijesztő, hogy gyakran tünetmentes, közben súlyos következményekhez – például stroke-hoz vagy szívinfarktushoz – vezethet. Már csak ezért is fontos, hogy tudatosan tegyünk a magas vérnyomás ellen, amiben egy új kutatás szerint bizonyos vitaminoknak is nagy szerepe lehet.

Hirdetés

Komoly betegségről van szó

Neked mi jut eszedbe elsőként a magas vérnyomásról, más néven hipertóniáról? Annyit mindenképp érdemes tudnod, hogy sokáig tünetmentesen lappanghat, mégis súlyos következményei lehetnek: szívrohamhoz, stroke-hoz, sőt akár halálhoz is vezethet - írja a bien.hu.

Éppen ezért fontos, hogy komolyan vedd, ha tudsz róla, hogy neked is magas a vérnyomásod, kezdve a kezelőorvosod által javasoltak betartásával. Ha pedig nem tudod, hogy a tiéd magas-e, talán itt az ideje, hogy megmérd többször reggel és este is. Egyenesen a háziorvosodhoz is fordulhatsz, hogy megvizsgáljon és szükség szerint a te egészségi állapotodhoz igazított lépéseket javasoljon.

Érdekes felfedezésre jutottak a kutatók

A Scientific Reports című folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmány arra vállalkozott, hogy feltárja az összefüggést a vitaminbevitel és a magas vérnyomás kialakulása között. A kutatás célja annak vizsgálata volt, vajon a különböző vitaminok – pontosabban az A-, B6-, B9-, B12-, C-, E- és K-vitamin – milyen szerepet játszanak a vérnyomás alakulásában.

A kutatás során tíz malajziai kutató elemezte 10 031 felnőtt étkezési szokásait és egészségi állapotát. Az alanyok közel fele (43,5%) szenvedett magas vérnyomásban. A hipertóniával élő csoportban gyakori jellemzők voltak: 40 év feletti életkor, túlsúly vagy elhízás, alacsonyabb társadalmi-gazdasági státusz, illetve a magas vérnyomás családi halmozódása.

A résztvevők részletes kérdőívet töltöttek ki arról, milyen gyakran és milyen mennyiségben fogyasztanak bizonyos ételeket. A vitaminbevitel mértékét a malajziai és az amerikai mezőgazdasági minisztérium (U.S. Department of Agriculture) élelmiszer-összetételi adatbázisai alapján számították ki a kutatók. A tanulmány végül arra a fontos megállapításra jutott, hogy a vitaminhiány szoros kapcsolatban állhat a magas vérnyomással.

Ennyire fontosak a vitaminok

A The Healthy hangsúlyozta: a vitaminok szerepe sokrétű. Befolyásolják a szimpatikus idegrendszer működését, az érrendszeri szabályozó mechanizmusokat, valamint hozzájárulnak a kalciumcsatornák és a vízháztartás szabályozásához is – mindezek kulcsfontosságú tényezők a vérnyomás szabályozásában.

Hirdetés

„Annak ellenére, hogy a vitaminokra csak minimális mennyiségben van szükség, egészségünkre gyakorolt hatásuk alapvető jelentőségű”

   – emelték ki a tanulmány szerzői.

A vizsgálat kimutatta, hogy bár az A- és C-vitamin bevitele általánosságban megfelelő volt a vizsgált populációban, a magas vérnyomással élők étrendje szignifikánsan kevesebb mennyiségben tartalmazta az alábbi hat vitamint:

  • A-vitamin,
  • B6-vitamin,
  • B9-vitamin (folsav),
  • B12-vitamin,
  • E-vitamin,
  • K-vitamin.

Ez a hiányosság a kutatók szerint súlyosbíthatja a hipertónia állapotát, és fokozhatja a szövődmények kialakulásának kockázatát.

A kutatók szerint az étrendi vitaminbevitel javítása önmagában nem helyettesítheti a gyógyszeres kezelést (az sem mindegy, melyik vitaminból mikor és mennyit veszünk be, erről mindig érdemes egyeztetni egy szakemberrel). Ehelyett egy komplex megközelítést javasolnak, amelyben a táplálkozás, az életmód és a gyógyszeres terápia egymást kiegészítve járulnak hozzá a vérnyomás hatékony szabályozásához.

„A klinikusoknak figyelembe kellene venniük a tápláltsági állapotot, mint a magas vérnyomás kezelésének egyik kulcselemét. Az étrendi módosításokat, illetve szükség esetén a vitaminpótlást is érdemes lenne támogatni a jobb egészségi kimenetel érdekében”

 – fogalmaztak a szerzők.

A tanulmány rávilágít, hogy bár a vitaminok apró molekulák, hatásuk annál nagyobb lehet a szív- és érrendszerünk védelmében. Az egészséges étrend pedig – megfelelő mennyiségű vitaminbevitellel – nem csupán a megelőzés, hanem a kezelés egyik alappillére is lehet a magas vérnyomás esetében.


Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat! Értesüljön időben a legfontosabb ukrajnai és kárpátaljai hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Twitteren  vagy iratkozzon fel Google News csatornánkra!

Forrás