Világszerte évente 2,2 millió új 2-es típusú cukorbetegséget és 1,2 millió szív- és érrendszeri megbetegedést hoztak összefüggésbe a cukros üdítők fogyasztásával - írja egy új tanulmány, amely a rangos Nature Medicine szaklapban jelent meg.
A kutatás készítői szerint a fejlődő országokban különösen riasztó a helyzet. Az adatok azt mutatják, hogy a szubszaharai Afrikában az összes újonnan diagnosztizált cukorbetegség több mint 21%-áért a cukros üdítők fogyasztása felelős. Latin-Amerikában és a Karib-térségben közel 24%-ban növekedett a cukorbetegek, 11%-ban pedig a szív- és érrendszeri megbetegedések száma a cukrozott üdítők miatt – olvasható a kiadott közleményben - írja az origo.hu.
Cukros üdítők által okozott problémák: a kiemelten érintett országok
A tanulmány három országot emel ki, ahol különösen súlyos a helyzet. Kolumbiában a frissen diagnosztizált 2-es típusú cukorbetegségek 48%-a, Mexikóban közel egyharmada, Dél-Afrikában pedig 27,6%-a írható a cukorral édesített üdítőitalok számlájára. Emellett Dél-Afrikában a szív- és érrendszeri betegségek 14,6%-a áll összefüggésben a cukros italokkal.
Miért károsak a cukros italok?
A tanulmány készítői hangsúlyozzák, hogy ezek az üdítőitalok gyorsan emelik a vércukorszintet, miközben alig tartalmaznak hasznos tápanyagokat.
A rendszeres, hosszú távú fogyasztás a testsúly növekedéséhez, inzulinrezisztenciához és számos olyan anyagcsere-problémához vezethet, amelyek a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegségek előszobái.
Dariush Mozaffarian, a tanulmány rangidős szerzője és a Friedman Táplálkozástudományi Intézet igazgatója kiemeli, hogy a cukrozott üdítők marketingje és forgalmazása a fejlődő országokban különösen intenzív. Ezek az országok gyakran kevésbé vannak felkészülve az ilyen termékek hosszú távú káros egészségügyi következményeinek kezelésére.
Kockázati csoportok és lehetséges megoldások
A szerzők szerint ahogy az országok gazdaságilag fejlődnek és nő a háztartások jövedelme, úgy válnak egyre elérhetőbbé és vonzóbbá a cukros üdítőitalok. A kutatás arra is rámutatott, hogy a férfiak, valamint a fiatalabb korosztály nagyobb mértékben szenvedi meg a cukros italok hosszú távú egészségügyi hatásait, mint a nők vagy az idősebbek.
Sürgős, tudományos bizonyítékokon alapuló beavatkozásokra van szükség, hogy mindenütt visszaszorítsuk a cukorral édesített üdítőitalok fogyasztását. Erre égetően szükség van, mert ezek a termékek szoros összefüggésben vannak a cukorbetegség és a szívbetegségek kialakulásával”
- figyelmeztet Laura Lara-Castor, a tanulmány első szerzője.
A tanulmány készítői többoldalú megközelítést javasolnak, például a közegészségügyi kampányok erősítését, a cukros üdítők reklámjának szabályozását és az adóztatásukat. Egyes országok már megtették az első lépéseket; Mexikó például 2014-ben vezetett be különadót a cukrozott italokra, ami a korai adatok szerint főleg az alacsonyabb jövedelműek körében eredményezett jelentős fogyasztáscsökkenést.
Sokkal több intézkedésre van szükség, főként Latin-Amerikában és Afrikában, ahol az üdítőital-fogyasztás kiemelkedően magas, és súlyos egészségügyi következményekkel jár”
– mondja Mozaffarian, aki egyben a Friedman Táplálkozástudományi Intézet Professzora is.
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke