Nem mindegy, hogy mikor isszuk a kávénkat
Nem mindegy, hogy mikor isszuk a kávénkat
 / Mozaik
Állítsd be, hogy a Kárpátinfo az elsők között legyen a Google híreiben

A kávékedvelőknek érdemes lehet átgondolniuk a délutáni és esti kávéfogyasztásukat. Egy új tanulmány szerint a reggeli kávéfogyasztás csökkentheti a szívbetegségek és az összes halálozási tényező kockázatát.

Hirdetés

A New Orleans-i Tulane Egyetem kutatócsoportjának vezetésével a megfigyeléses vizsgálatot végző kutatók összesen 40 725 felnőtt kávéfogyasztási szokásait vizsgálták; köztük egy 1463 fős alcsoportot, akik egy átfogóbb, étel- és italfogyasztási étrendre vonatkozó kérdőívet töltöttek ki. A majdnem tíz éves átlagos követési időszak alatt a reggeli kávéfogyasztók 16 százalékkal kisebb valószínűséggel haltak meg bármilyen okból és 31 százalékkal kisebb valószínűséggel hunytak el szívbetegségben, mint azok, akik egyáltalán nem ittak kávét. A statisztikák azonban nem mutattak ki kockázatcsökkenést az egész napos kávéfogyasztók esetében. A European Heart Journal tudományos szaklapban publikált kutatás az első tanulmány, amely a kávéfogyasztás időzítését és az egészségi állapot összefüggéseit vizsgálja - írja az origo.hu

Eredményeink azt mutatják, hogy nem csak az a fontos, hogy iszunk-e kávét vagy sem, vagy hogy mennyit iszunk, hanem az is, hogy a nap melyik szakában tesszük azt. Általában nem adunk tanácsokat az időzítéssel kapcsolatban a táplálkozási útmutatásainkban, de talán a jövőben gondolnunk kellene erre is

– mondta Lu Qi, a Tulane Egyetem epidemiológusa a ScienceAlert online tudományos portálnak, hozzátéve, hogy közvetlen ok-okozati összefüggést nem azonosítottak.

A kávéban több száz különböző anyag található

A kutatók kiigazítottak néhány, a szív egészségét és a halálozást potenciálisan befolyásoló tényezőt, köztük az életkort, a nemet, a fizikai aktivitást és az alvási szokásokat. A reggeli kávéfogyasztók kockázatcsökkenése hasonló volt a mérsékelten (napi 2-3 csésze) vagy erősen (napi 3 vagy több csésze) kávézók esetében. Kisebb kockázatcsökkenést tapasztaltak az enyhén kávézók csoportjában a reggeli kávézóknál (2 csészénél kevesebb).

Hirdetés

A tanulmány azt azonban nem vizsgálta, hogy miért áll fenn ez a kapcsolat, de számos lehetőség van. A szakemberek tudják, hogy a koffein serkentő hatású, és lehet, hogy ez zavarja meg a szervezet természetes folyamatait a délután és az este folyamán.

Egy lehetséges magyarázat, hogy a délutáni vagy esti kávéfogyasztás megzavarhatja a cirkadián ritmust és az olyan hormonok szintjét, mint a melatonin. Ez viszont a szív- és érrendszeri kockázati tényezők, például a gyulladás és a vérnyomás változásához vezethet

– magyarázta Qi, emlékeztetve, hogy számos korábbi tanulmány hozta összefüggésbe a kávéfogyasztást pozitív egészségügyi hatásokkal.

Ezek a pozitív hatások lehetnek:

Hirdetés
  • a magas vérnyomás és a stroke elleni védelem,
  • az élettartam meghosszabbítása, vagy
  • a rák bizonyos típusainak visszatérési kockázatának csökkentése.

A kávéban több száz különböző anyag található, és a tudósok még mindig nem tudják, hogy ezek milyenek és hogyan hatnak a szervezetre. További vizsgálatokra van szükség, hogy a kutatók teszteljék a kávéfogyasztás napszakának megváltoztatásának lehetséges hatását.


 

Iratkozzon fel a Kárpátinfo.net csatornáira: 
Facebook, Instagram, Twitter, Telegram 
Olvassa a Kárpátinfo.net híreit a Google News oldalon.

Forrás