Ha ezekből a teákból iszol, a szíved egészségének is kedvezel
Ha ezekből a teákból iszol, a szíved egészségének is kedvezel
 / Mozaik
Állítsd be, hogy a Kárpátinfo az elsők között legyen a Google híreiben

A tea manapság az egyik legkedveltebb italunk, és ahányszor csak besétálunk egy élelmiszerboltba vagy bioboltba, biztos, hogy sokféle kiadásban válogathatunk belőle. Míg egyesek segítenek, hogy több energiánk legyen, addig mások a pihenést és az elalvást könnyítik meg. De még olyan teák is vannak, amelyek a szívünk egészségének is kedveznek, sőt a koleszterinszintünket is képesek csökkenteni. Fontos azonban, hogy még a legminőségibb tea is csak akkor egészséges és hatékony igazán, ha nem raksz bele rengeteg cukrot. Ha ezt elhatározod, már csak azt kell eldöntened, melyik szívbarát teák ízlenek neked a legjobban.

Hirdetés

Zöld tea

A szíved számára az egyik legkedvezőbb ital, amit ihatsz, az a tiszta zöld tea. A benne található található antioxidánsok ugyanis segíthetnek megelőzni az érelmeszesedést és a plakkok felhalmozódását az artériákban. Mivel a zöld tea gőzölt tealevélből készül, és nem annyira feldolgozott, mint egyes társai, így még több egészségügyi előnyét élvezhetjük - írja a bien.hu.

A Food Science and Human Wellness című szaklapban 2022-ben megjelent áttekintés szerint pedig a zöld tea fogyasztása a szív- és érrendszeri betegségek alacsonyabb kockázatával is összefüggésbe hozható, különösen a rendszeres teázók esetében.

Fekete tea

A fekete teának önmagában szívvédő hatásai vannak, amelyek javíthatják az ereink működését és a véráramlást. Ez a benne található polifenolok és flavonoidok antioxidáns hatásának köszönhető, amely a kutatások szerint segíthet megelőzni a sejtkárosodást, csökkentheti a gyulladást és javíthatja a koleszterinszintet.

Erre egy 2018-as tanulmány is következtetni enged: a kísérletben részt vevő, fekete teában lévő antioxidánst kapó állatoknak ugyanis jelentősen csökkent az LDL-koleszterinszintje. A fekete tea magas koffeintartalmát figyelembe véve azonban mégis jobb, ha a kávéhoz hasonlóan óvatosan bánunk vele.

Hirdetés

Rooibos tea

A vörös fokföldirekettye vagy rooibos egy dél-afrikai növény, amelyből fermentálással készítenek teát. Rengeteg antioxidánst, vitaminokat és enzimeket is tartalmaz, egyes kutatások pedig szívbarátnak is tekintik.

A Journal of Ethnopharmacology című folyóiratban közzétett, 40 beteg emberen végzett klinikai vizsgálat például azt állapította meg, hogy napi hat csésze rooibos tea hat héten keresztüli fogyasztása csökkentette az LDL-koleszterinszintet és növelte a HDL-koleszterinszintet. Ez persze kiugróan nagy mennyiség, így ha te is innál rooibos teát, maradj inkább a napi egy csészénél.

Oolong tea

Az oolong tea olyan egy tradicionális kínai ital. Összezúzott tealevelekből áll, amelyeket egy ideig oxidálnak, majd felmelegítik, hogy megállítsák a folyamatot. Rendkívül nagy mennyiségű antioxidáns található benne. Ami pedig a szívbarát tulajdonságait illeti, a British Journal of Nutrition című szaklapban megjelent klinikai tanulmány szerint az oolong tea segíthet a koleszterinszint csökkentésében, ez azonban nincs összhangban néhány korábbi vizsgálattal, így biztosat csak további kutatások elvégzése után tudhatunk. De addig is, ha oolong teát innál, csak arra figyelj, hogy kis mennyiségben tedd, ellenkező esetben ugyanis hashajtó hatása lehet.

Hirdetés

Kamillatea

A kamillatea flavonoidtartalmának köszönhetően nagyon kedvelt elalvás előtti tea. A flavonoidok ugyanis más pozitív tulajdonságaik mellett ellazulni is segítenek, ami könnyebbé teszi az elalvást, sőt a menstruációs görcsöket is csökkenthetik. Az alvás pedig a szívünk egészségének megőrzése szempontjából is kulcsfontosságú: többek közt egy 2021 márciusában, a Journal of the American Heart Association című folyóiratban megjelent tanulmány is rávilágít arra, hogy a rossz alvásminőség összefüggésbe hozható a főbb szív- és érrendszeri betegségek fokozott kockázatával.

Bármelyik teát is választod, mindegyik büszkélkedhet különféle pozitív tulajdonságokkal. Fontos azonban, hogy tudd, hogy a teafogyasztást sem jó túlzásba vinni. Míg egyes teákból napi egy csésze is bőven elegendő, addig más, gyengébb változatokból akár napi három csészével is bátran megihatsz. De bármelyiket is választod, mindig vedd figyelembe az aktuális egészségi állapotodat, és ahhoz próbáld meg igazítani, hogy pontosan miből és mennyit iszol. Ha pedig tanácstalan vagy, kérd ki a háziorvosod vagy egy dietetikus véleményét.

Forrás