Számos olyan diéta ismert napjainkban, amelyek jótékony hatást fejtenek ki a szív egészségére. Ilyen a mediterrán és a növényi étrend, a DASH diéta, valamint a Kék zónák étrendje is.
A portfólió-diéta eredményeit a Circulation-ben tették közzé, ebben a tanulmányban nagyszámú nő és férfi (több mint 200 000 fő) étrendjét vizsgálták. Olyan résztvevőket választottak, akik akkoriban nem szenvedtek szív- és érrendszeri betegségben. Négyévente kontroll alá vonták őket és kérdőívekre kellett válaszolniuk - írja a bien.hu.
A kutatás szerint a legmagasabb portfólió-diéta pontszámmal rendelkezőknél 14%-kal alacsonyabb volt a szívbetegség és a stroke kockázata a legalacsonyabb pontszámmal rendelkezőkhöz képest.
De mi is az a portfólió-diéta?
A portfólió-diéta egy növényi alapú étrend, amely célja az LDL avagy a „rossz” koleszterinszint csökkentése, aminek köszönhetően jelentősen mérséklődik a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, mint amilyen pl. az agyvérzés vagy a magas vérnyomás.
A diéta négy portfólióból áll, követői választhatnak, hogy egy vagy több portfóliót fogyasztanak a koleszterinszint-csökkentő hatások miatt. Értelemszerűen minél több kategóriát részesítenek előnyben, annál jobban kihasználhatják az étrend előnyeit.
Milyen ételek szerepelnek a portfólió-diétában?
A portfólió-diéta alacsony telített zsírtartalmú és csak elvétve tartalmaz étrendi koleszterint – ellenben sok olyan alapanyag van benne, ami támogatja a testet a koleszterinszint csökkentésében. Az étrend egyszerűen átlátható és bevezethető. A szakértők azt javasolják, hogy először csak egy-egy portfóliót iktassunk be a napunkba, majd idővel adjuk hozzá a többit is, lehetőleg minden nap. A javasolt portfóliók a következők:
- növényi fehérjék, pl. tofu, szója és egyéb hüvelyesek
- viszkózus rostok, pl. teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök, főleg alma és bogyósok
- diófélék és magvak, pl. lenmag, brazil dió
- további fitoszterolok, amelyek természetes koleszterincsökkentőként funkcionálnak, pl. búzakorpa, búzacsíra, növényi olajok, avokádó
A portfólió-diéta nem zárja ki azokat az élelmiszereket, melyeket mondjuk egy mediterrán vagy növényi étrend igen, de hangsúlyozza, hogy alapvető cél a magas telített zsír- vagy hozzáadott cukortartalmú ételek korlátozása, és a tápanyagdúsabb ételek fókuszba helyezése. Ez azt jelenti, hogy mellőzni kell a félkész-kész, előre csomagolt, feldolgozott termékeket, péksüteményeket, vörös húsokat és húskészítményeket, sajtokat.
A tanulmányok alapján a portfólió-diéta hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet, mivel olyan élelmiszerekre összpontosít, amelyekről kimutatták, hogy kedvező hatással vannak az LDL koleszterinszintre.
Az oldható rostok megkötik a koleszterint, a növényi szterinek gátolják a felszívódását, és a diófélék, valamint a növényi olajok biztosítják a telítetlen zsírokat. A négy portfólió mindegyike hozzájárul külön-külön is a koleszterinszint csökkentéséhez. Ha pedig az étrend mind a négy portfólióból hangsúlyosan tartalmaz élelmiszereket, akkor akár 30%-kal is csökkenthet a koleszterinszint.
Iratkozz fel a Kárpátinfo.net csatornáira: Facebook, Instagram, Twitter, Telegram, Google Hírek
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke