Egy nagyszabású brazil kutatás szerint hat, széles körben használt mesterséges édesítőszer – köztük az aszpartám, a szacharin és az eritrit – felgyorsíthatja az agy öregedését, és növelheti a demencia kockázatát.
A több mint 12 ezer résztvevő bevonásával készült vizsgálat kimutatta, hogy már napi egy doboz diétás üdítőnek megfelelő mennyiség is mérhető szellemi hanyatlást okozhat- írja a femina.hu.
Ezek az édesítőszerek gyorsíthatják az agy öregedését
A tanulmány a Neurology című folyóiratban jelent meg, és több mint 12 ezer brazil felnőtt nyolcéves utánkövetéses vizsgálatán alapul. A résztvevők átlagéletkora 52 év volt, és Brazília hat nagyvárosából származó közalkalmazottak voltak. Az adatokat az ELSA-Brasil (Brazil Longitudinal Study of Adult Health) gyűjtötte. A kutatás kezdetén részletes étrendi kérdőívet töltöttek ki, majd a vizsgálat során három alkalommal mérték a résztvevők kognitív teljesítményét, például szavak felidézése vagy betűkhöz kapcsolódó szókincs előhívása segítségével - írja az Index.
Az eredmények szerint azok, akik a legtöbb mesterséges édesítőszert fogyasztották, átlagosan 1,6 évvel gyorsabban mentálisan öregedtek, mint azok, akik a legkevesebbet. Meglepő módon a magas fogyasztói csoportba kerüléshez nem kellett extrém mennyiséget fogyasztani: napi 190–200 milligramm édesítőszer – ami körülbelül egyetlen doboz diétás üdítőnek felel meg – már elegendő volt a mérhető hatáshoz. Még a legkisebb, napi 20 milligramm körüli bevitel is összefüggött bizonyos szintű kognitív hanyatlással, bár kisebb mértékben.
A kutatók egyelőre nem tudják pontosan, hogy ezek az édesítőszerek miért lehetnek károsak az agy számára, de korábbi vizsgálatok már utaltak arra, hogy hozzájárulhatnak a vérrögképződéshez és az agyi gyulladások kialakulásához. Az aszpartámról ismert, hogy lebomlása során mérgező vegyületek keletkezhetnek, amelyek károsíthatják az idegsejteket. Az eritritet pedig korábban összefüggésbe hozták az agyi erek károsodásával, ami ronthatja a véráramlást, növelheti a stroke kockázatát, és ezáltal gyengítheti a kognitív működést.
Érdekesség, hogy a hat vizsgált mesterséges édesítőszer mind kapcsolatba hozható volt a gyorsabb szellemi hanyatlással – egyetlen kivétellel. A tagatóz, amely természetes formában egyes gyümölcsökben és tejtermékekben is előfordul, nem mutatott negatív hatást az agyműködésre.
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Orosz-ukrán háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek
Kövesse a Kárpátinfo.net oldalunkat: Facebook, Telegram, Twitter!
Legfrissebb híreink: Ukrajnai háború, Mozgósítás, Kárpátalja hírek, Ukrajna elnöke