Magyarország | 2020. 12. 04. – 14:12 |

Címlapképünk illusztráció. Fotó: Internet

Számos gyógyászati készítmény kiválthat allergiás reakciót. Ilyen esetben meg kell keresni, hogy pontosan melyik a problémás összetevő, amely a panaszokat okozta. A gyógyszerallergia tüneteiről és kivizsgálásáról szakember beszélt.

Korai és kései reakciók

A gyógyszerallergia tünetei jelentkezhetnek rövid idővel - akár néhány perccel - a gyógyszer bevételét követően, ezt nevezzük korai reakciónak. Ilyen tünet lehet a viszkető csalánkiütés, arc-, szem-, ajakduzzanat. Ritkán nagyon súlyos formában zajlik az allergiás reakció, ilyenkor a nyelv-és gégeduzzanat fulladásérzést okozhat, vagy vérnyomáseséssel, légszomjjal járó anafilaxiás sokk is kialakulhat. A kései reakció napokkal vagy hetekkel a gyógyszerszedést követően alakul ki. A bőrtünetek változatosak lehetnek, például testszerte kiütés, körülírt kerek foltok, de jelentkezhet hőemelkedés, láz, illetve belszervi tünetek is - írja a Házipatika.com.

Milyen típusú gyógyszerek okozhatnak allergiás tüneteket?

A gyógyszerallergiára jellemző, hogy egyéntől függő, tehát nem biztos, hogy ugyanaz a gyógyszer egy másik személynél is allergiát okoz. Az allergiás tünetek megjelenése a legtöbb esetben a következő gyógyszerek szedéséhez köthető: antibiotikumok, fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők ésepilepsziakezelésére használt gyógyszerek. Allergiás reakciót előidézhetnek még a helyi érzéstelenítők és a természetgyógyászati készítmények, gyógynövénytartalmú biokapszulák is. Sok esetben pedig a problémát a tablettákban, kapszulákban lévő segédanyagok, tartósítószerek vagy színezékek jelentik.

Ezért fontos a kivizsgálás

Ha valakinél a gyógyszerallergia tünetei jelentkeznek, a legfontosabb első körben az akut panaszok kezelése. Ezt követően azonban lényeges utánajárni, hogy pontosan mi okozta az allergiás reakciót, hiszen kivizsgálás és diagnózis nélkül az eset könnyen megismétlődhet.

Dr. Brezán Edina bőrgyógyász, a Budai Allergiaközpont orvosa elmondta, hogy a gyógyszerallergia nem múlik el, az egyetlen kezelési módja, ha a beteg tudja, hogy mire allergiás, és azt a készítményt a továbbiakban nem szedi. A kivizsgálás során az orvos alaposan kikérdezi a beteget a szedett gyógyszereiről, betegségekről, az allergiás tünetek jelentkezéséről, vagyis részletes anamnézist készít. Ez alapján, ha felmerül valamely gyógyszer kiváltó szerepe, akkor allergiavizsgálatot kér. Gyógyszerallergia esetén ez laboratóriumi vizsgálati módszerrel, limfocita-transzformációs teszttel (LTT) történik. A vizsgálat elvégzéséhez vérvétel szükséges.

Az eredmények alapján a beteg tudni fogja, hogy melyik gyógyszer okozza az allergiás reakciót, így megelőzheti az allergiás tünetek kialakulását gyógyszerszedés, fogászati kezelések vagy műtétek kapcsán.

 

 

Hirdetés


Kövessen minket a Facebook és az Instagram oldalainkon.
Iratkozzon fel a Telegram csatornánkra is.
Legyen jól informált!


Hirdetés