Kárpátinfo hetilap

A Beregardai Hegyalja Levendulamezőn szeretettel várják a látogatókat - Ahol megpihenhet a test, felüdülhet a lélek. Fotó: Kárpátinfo/Kovács Erzsébet

A Munkács-Beregszász útvonalon a Vérke-parti város felé autózva hívogatóan kacsintgat felénk a minden évszakban csodálatos látványt nyújtó Ardai-hegy, meg a sziklafal. Ahonnan gyönyörűen tárul elénk a város, a környék panorámája. Ide mindenkor érdemes feljönni nem csupán a kilátásért, de akár piknikezni is. Ám az ide felvezető úton is érdemes megállni, vagy csak idáig felsétálni. Itt ugyanis egy csodálatos pihenőhelyet alakítottak ki, a Beregardai Hegyalja Levendulamezőt. Ahol nem csupán az illatozó lila virágok pompájában gyönyörködhetünk, de akár kézműveskedhetünk is, vagy a hintában ülve, a fűben feküdve hallgathatjuk a csendet… A levendulás közepén kialakított kisebb tó nem csupán az öntözést szolgálja, de különböző halaival és vízi növényeivel dísz- és mini sporthorgásztó is egyben. A helyszín tehát ideális pihenőövezet, mely akár családi pikniknek és szabadidős tevékenységeknek is teret biztosít.

-    2020-ban kezdtünk bele a levendulaültetvény telepítésébe. Ezen a fél hektáros területen korábban növénytermesztéssel foglalkozott a családunk, de a gyenge, tápanyagban szegény talaj nem hozott kellő mennyiségű és minőségű termést – kezdi beszélgetésünket az egyik társtulajdonos, Hapcsuk Gergely. – Mivel a levendula egy viszonylag kis igényű haszon- és gyógynövény, ezzel telepítettük be. Sajnos a talaj nem igazán kedvez ennek a gyönyörű illatos növénynek sem, így minden évben pótolni kellett a töveket. Ám mivel számunkra elsődleges a biogazdasági művelés, nem használunk vegyszereket, tápokat, gyomirtókat. A természetes fenntartásra törekszünk.

-    Mindezt önerőből…

-    Azzal próbáljuk fenntartani magunkat, hogy a virágszezonban – ami lényegében egy hónapig tart – iskolás csoportoknak tartunk kézműves foglalkozásokat, sziklamászással egybekötött túrát is szervezünk a fölöttünk magasodó Ardai-hegyre, ott a hegyen, vagy itt a levendulásban piknikezére is lehetőség nyílik. Mi mindenre nyitottak vagyunk, ami a közösségépítést, a családok, baráti társaságok, gyermekcsoportok pihenését szolgálják. Belépőt nem kérünk, becsületkasszát tettünk ki…

-    Kik látogatják a levendulamezőt?

-    Elsősorban a helyi emberek, iskolások, óvodások és az ide érkező természetszerető vendégek a célközönségünk, ezért próbáljuk úgy alakítani a helyet és a programokat, hogy gyerek- és családbarát legyen. Ezt szolgálják többek között a hinták, a pihenő és fotózónák, a mesterséges tó, a kézműves pavilon. De lehetőség van portréfotózásra a virágzási szezonban, nyílt napok alkalmával virágszüretre és a levendula feldolgozására, illetve saját helyi termékeink vásárlására.

-    Milyen termékeket készítenek a virágból?

-    Párommal, Markó Veronikával – aki egyébként a Tulipán Tanoda kézművesoktatója is – igyekszünk minél színesebbé tenni termékkínálatunkat. Bár idén kevesebb levendulát szüretelhetünk, ám annak felhasználása igen sokoldalú. A legkeresettebbek a frissen szedett csokrok, az együtt készített illatbuzogányok, illetve a szárított levendulából készült illatzsákok. Az elmúlt évben, hála Istennek, sikerült beüzemelnünk az illóolaj-lepárlót is, úgyhogy az idén hozzánk látogatók már ebből a termékünkből is vásárolhatnak. A gyertyák, szappanok, szuvenirek mellett próbáltunk a gasztronómia irányába is nyitni. Különböző, általunk megtermelt gyümölcsökből készült szörpöket, lekvárokat ízesítettük levendulával, készítettünk fűszerolajat, balzsamecetet – merthogy termelünk különböző fűszer- és gyógynövényeket is, amiket felhasználunk termékeinkhez. Emellett teakeverékeket is kínálunk. Ősszel szeretnénk levendulatöveket is értékesíteni. A fő célunk továbbra is az, hogy minél több emberhez jussunk el, hogy minél többen megkeressenek, jöjjenek ide, hogy élvezzék a helyet, élvezzék azt a kis szabadidőt, amihez mi próbálunk hozzá tenni, hogy az ide kilátogatók számára ez pihenést, feltöltődést nyújtson. Elsősorban a családoknak szeretnénk örömet szerezni.

Ami szemmel láthatóan sikerül is. Ott jártunkkor is már visszajáró vendégekkel találkoztunk, kisbabás anyukákkal, nagymamákkal. A levendula illata nemcsak a gyerekeket nyugtatják meg – a kocsiban, az apuka ölében békésen szundikáló gyerekeket láttunk. De mint a közöségi oldal elárulja, gyakoriak az iskolás csoportok, akik a szünidőben szervezett tábor akár egy teljes napját is aktív pihenéssel tudják itt eltölteni. Közben akár a sziklához is kirándulhatnak…

Kovács Erzsébet

Iratkozz fel a Kárpátinfo.net csatornáira: Facebook, Instagram, Twitter, Telegram, Google Hírek